Dewaele groeit mee in de digitale revolutie

Dat 2018 voor Dewaele | Vastgoed met Advies een succesvol jaar wordt op vlak van digitale marketing, staat nu al vast. Zo pakten ze begin dit jaar niet alleen uit met de Facebook Automatisation, maar ook Marketing Automation, Augmented Reality en digitale ondertekeningen zullen dit jaar de revue passeren. Wij gingen aan tafel zitten met Vanessa Loose, digital marketeer en marketingverantwoordelijke bij Dewaele, en bespraken waar de digitale evolutie ons zal brengen. 

Interactie met de klant behoudt de bovenhand

“Vijf jaar geleden ging 3/4e van ons budget naar print marketing. Nu heeft die verdeling zich volledig omgekeerd en focussen we veel meer op het digitale verhaal. We zijn niet alleen bezig met het digitaliseren in de kantoren, zoals het vervangen van de etalage fiches en onze Self Take Away Wall door digitale touchscreens, maar ook in ons marketingverhaal zijn digitalisering en automatisatie de toekomst. Dat zal er niet alleen voor zorgen dat er efficiënter kan gewerkt worden, maar ook dat er meer tijd overblijft voor het contact met de klant, om de klant uit te nodigen op kantoor en in gesprek te gaan over wat hij of zij precies verwacht, terwijl onze systemen ondertussen op zoek gaan naar de perfecte match. In de eerste plaats werken we in een branche waar menselijke interactie het allerbelangrijkste is en altijd de bovenhand zal behouden. We verkopen inderdaad een baksteen, maar in de eerste plaats verkopen we een thuis.”

Digitaal ondertekenen

“Een van onze grootste stappen richting digitalisering is de samenwerking met FOD Financiën omtrent het mogelijk maken van digitale handtekeningen. Momenteel is het online ondertekenen van documenten nog niet mogelijk omdat dergelijke documenten geregistreerd moeten worden en de registratiekantoren hier nog niet klaar voor zijn. Samen met FOD Financiën willen wij die stap wel al zetten. Een beetje pionierswerk dus.. Voor sommige verkoopopdrachten moeten wij bovendien soms meer dan 200 pagina’s afdrukken vooraleer we van start kunnen gaan met het dossier. Met deze evolutie zou er al helemaal geen papier meer aan te pas moeten komen. Naast efficiëntie, zorgt dit project dan ook nog eens voor een enorm ecologisch pluspunt.”

Wil je meer te weten komen over dit onderwerp? Lees dan het volledige artikel omtrent digitaal ondertekenen hier.

Hyper-personalisatie

“Met maandelijks meer dan 2 miljard actieve Facebook-gebruikers en meer dan 3,5 biljoen Google-searches per dag, is het belangrijk om jezelf als bedrijf te onderscheiden op vlak van digitale marketing. Wij slagen daarin dankzij het hyper-personaliseren van onze advertenties. Een jaar geleden gingen we online advertenties pushen, ook naar mensen die die advertenties niet wilden zien. Vandaag hebben wij technologie die ons toelaat op te merken wanneer een potentiële klant op zoek is naar een eigendom te koop of te huur. We gaan die klant vervolgens volgen en hyper-gepersonaliseerde advertenties uitsturen naar de persoon in kwestie. Als je bedenkt dat dagelijks meer dan 3.000 boodschappen op ons afkomen, dan denk ik dat het voor iedereen een voordeel is om enkel nog de relevante advertenties te zien te krijgen. En dat is wat ons, op dit moment, als vastgoedmakelaar in België uniek maakt.”

We volgen de koper

“Er zullen altijd mensen zijn die graag een print publicatie in handen willen houden. Maar we moeten realistisch blijven, en we moeten vooral de koper volgen. Hoeveel keer per dag nemen we onze smartphone in de hand en hoeveel keer per dag nemen we een krant vast? 2 procent van alle potentiële kopers kijkt naar print bij het zoeken van een huis. 98 procent zoekt online. Wat wij doen, is proberen zoveel mogelijk aanwezig te zijn op de middelen waarop onze kopers het grootste deel van hun dag spenderen. Deze digitale revolutie betekent echter niet het einde van print in vastgoed. Zo zijn wij er in 2018 al in geslaagd print tot leven te doen komen, via Augmented Reality. Zowel op onze flyers als in ons HoHo-magazine maken we gebruik van deze tool. De koper scant de flyer en krijgt op 1 seconde alle informatie. Informatie die niet op een tastbare flyer te vinden is, maar die we wel makkelijk kwijt kunnen op internet. Daarnaast is het ook heel praktisch voor onze kopers. Nu zijn ze verplicht zich te verplaatsen om eigendommen te gaan bezoeken, terwijl je dankzij onze virtual reality tours vanuit je zetel 5 eigendommen kan bezoeken op 1 uur tijd. Binnenkort zullen we zelfs nog een stap verder kunnen gaan en zullen we bijvoorbeeld digitaal ons eigen meubilair kunnen plaatsen in de woning. Die nieuwe digitale tools hebben natuurlijk ook een groot voordeel voor ons. We kunnen beter meten wat de markt interesseert en kunnen daaraan onze content aanpassen, waardoor we ook steeds relevant blijven voor onze klant. Er is niets stommer dan artikels schrijven of publiciteit maken die door geen kat bekeken wordt (lacht).” 

Luisteren naar de klant

“Als er straks een nieuwe high tech tool uitkomt, gaan wij als bedrijf niet de fout maken om daar onmiddellijk op te springen. We zullen vooral kijken en luisteren naar de wensen van de eindklant. Wat vinden zij? Wat willen zij? Hoe willen zij bereikt worden? Dat zijn de vragen die ons bij Dewaele bezighouden.”


Om jouw ervaring op onze website zo gemakkelijk mogelijk te maken verwerkt Dewaele vastgoedgroep jouw gegevens en bewaart ze jouw voorkeuren. Zo kun je op elk moment de draad weer oppikken. Dewaele Vastgoedgroep maakt hierbij gebruik van cookies. Door op ‘Ik ga akkoord’ te klikken of gebruik te blijven maken van deze website en onze diensten, ga je akkoord met de privacy policy, die ook de cookie policy bevat. Wil je meer weten over cookies of hoe wij jou op sociale media gepersonaliseerde berichten kunnen sturen? Lees meer