Conflict op de werkvloer: hoe los je het op?

Een conflict op de werkvloer hoeft op zich geen onoverkomelijk probleem te zijn. Conflict zorgt er immers voor dat sudderende problemen aan de oppervlakte komen en geadresseerd worden.

Het wordt slechts een probleem wanneer er slecht mee omgegaan wordt, en als het werknemers emotioneel en persoonlijk beïnvloedt.Het is dus belangrijk dat elke manager ook emotioneel kan functioneren op de werkvloer. Wanneer je volgende drie tips in het achterhoofd houdt, ben jij al goed op weg!

1. Beschrijf het probleem

Een voorbereid man/vrouw is er twee waard. Voorzie daarom specifieke voorbeelden van het gedrag dat aangepakt moet worden. Beschrijf objectief het gedrag en de situatie(s) in kwestie. Bijvoorbeeld: “Je onderbreekt mensen in meetings, waardoor je ze vaak de kans ontneemt om hun eigen mening te delen.” Doe dit zonder af te wijken naar hoe de gedupeerden zich daarbij voelden. Met andere woorden: vertel wat er verkeerd loopt en focus je puur op die actie. Later in het gesprek kan je dan overgaan naar de gevolgen.

2. Maak de emotionele impact van het gedrag duidelijk

Zelfs mensen die ‘gemeen’ overkomen, blijven wel gewoon mensen. Verleg dus de focus naar de actie van het gedrag en naar de gevolgen ervan. Leg uit hoe bepaalde acties overkomen bij collega’s en maak duidelijk dat ‘een gevoel’ niet iets is waarover gediscussieerd kan worden. Wanneer de persoon in kwestie hoort wat zijn/haar acties teweegbrengen, kan het gedrag daaraan aangepast worden. Let er hierbij op dat de focus niet op de persoon in kwestie wordt gelegd, maar op de situatie: je wil immers niet dat ze zich aangevallen voelen en defensief gaan reageren.

3. Bied een oplossing aan, in combinatie met de kans om zich te verdedigen

De laatste stap moet heel rechtdoorzee zijn: zeg waar het op staat, wat het probleem is en wat er specifiek moet veranderen. Vraag hoe de persoon in kwestie wat hij/zij van deze situatie vindt en of hij/zij zich kan vinden in de aangeboden oplossing. Vraag een weerwoord en ga niet in discussie: het enige wat je nu hoeft te doen, is luisteren en vragen stellen. Dit is het stadium waar er uiteindelijk tot een oplossing gekomen moet worden die voor alle partijen haalbaar lijkt.

 

Hoe dan ook is het belangrijk om zachtaardig en empathisch te zijn, ook al roep je de persoon in kwestie op het matje: het gebeurt immers maar al te vaak dat mensen niet beseffen wat voor emotie ze teweegbrengen door bepaalde acties en/of woorden.

Succes!


Om jouw ervaring op onze website zo gemakkelijk mogelijk te maken verwerkt Dewaele vastgoedgroep jouw gegevens en bewaart ze jouw voorkeuren. Zo kun je op elk moment de draad weer oppikken. Dewaele Vastgoedgroep maakt hierbij gebruik van cookies. Door op ‘Ik ga akkoord’ te klikken of gebruik te blijven maken van deze website en onze diensten, ga je akkoord met de privacy policy, die ook de cookie policy bevat. Wil je meer weten over cookies of hoe wij jou op sociale media gepersonaliseerde berichten kunnen sturen? Lees meer