Een sterke community opbouwen, vijf tips

Wat is een community, eigenlijk? We kunnen dit het beste omschrijven als jouw ‘standaard’ publiek. Dit kunnen toegewijde fans en klanten zijn, maar ook concullega’s waarmee je ooit weleens kan of wilt samenwerken.

Maar hoe bouw je zo’n community nu eigenlijk op? Want fans, die krijg je niet zomaar. En ze houden? Dat is mogelijks nog moeilijker! Daarom geven wij je vijf ijzersterke tips mee die je zullen helpen je eigen community te vinden, op te bouwen én te behouden!

#1 Wees transparant

Want geheimen, daar houdt niemand van. Wees daarom altijd bloedeerlijk over waar je naartoe wil werken: wat is je doel, wat probeer je te verkopen en wat geef je in ruil? Dit is de informatie die je transparant moet verspreiden naar iedereen die je graag in je community wil – of dit nu gaat over klanten, potentiële klanten, collega’s of zakenpartners.

#2 Communicatie = troef

Wanneer je op een event of een feestje bent, en je leert mensen kennen… Dan vertel je (hopelijk) niet alleen over jezelf, maar zal je hen ook vragen stellen, nietwaar? Wel, dit is exact wat je moet doen op professioneel gebied. Zet de deur open voor alle vormen van communicatie: zo toon je dat je open staat voor dialoog – en zal je (toekomstige) community sneller jouw richting op komen met vragen. 

#3 Werk probleemoplossend

Branding, marketing en een correcte manier van storytelling is allemaal belangrijk wanneer je jezelf op de kaart wil plaatsen. Maar weet je wat nog belangrijker is? Een probleemoplossend imago! Zorg er dus voor dat je publiek op de hoogte is van alle hulp die jij hen kan bieden. Wanneer je telkens opnieuw relevante oplossingen blijft aanbieden op gestelde vragen, zal je mettertijd automatisch als referentiepunt in de sector bekeken worden. En dit is eigenlijk het belangrijkste doel dat jij nu moet stellen!

#4 Ga actief op zoek naar wie je in je community wil

Ga op zoek naar mensen uit de sector – of mensen die al op zoek zijn naar jou. Spreek hun taal en bied (proactief) hulp aan. Enkel wanneer je de juiste mensen bereikt, zal je community (blijven) groeien!

#5 DURF!

Iedereen heeft weleens het gevoel dat alles al gedaan is – en er niets nieuws meer is om te ontdekken of te verkopen. Fout! Want geloof ons, er is altijd een nieuw standpunt, product of nieuwe visie te ontdekken en te exploiteren. Wees daarom niet bang om af en toe eens een sprong in het duister te nemen! Je (toekomstige) community zal je er dankbaar voor zijn – en je zal er onvergetelijk door worden. Beloofd!

Zo! Nu weet jij hoe je aan de slag kan gaan om een staande community op te bouwen. Veel succes!



Om jouw ervaring op onze website zo gemakkelijk mogelijk te maken verwerkt Dewaele vastgoedgroep jouw gegevens en bewaart ze jouw voorkeuren. Zo kun je op elk moment de draad weer oppikken. Dewaele Vastgoedgroep maakt hierbij gebruik van cookies. Door op ‘Ik ga akkoord’ te klikken of gebruik te blijven maken van deze website en onze diensten, ga je akkoord met de privacy policy, die ook de cookie policy bevat. Wil je meer weten over cookies of hoe wij jou op sociale media gepersonaliseerde berichten kunnen sturen? Lees meer