Dewaele bundelt binnenkort zijn krachten met Turner, Van der Build, De Syndic, De Patrimonie en Build & Boost.

Klik hier voor meer info

Syndici breken een lans voor nieuwe manieren van werken (CIB Info nr 82, Ewoud Hasenbos)

De laatste jaren lijken almaar minder jongeren te staan springen om het beroep van syndicus uit te oefenen. Wordt vastgoedbeheer een knelpuntberoep of hoeven we ons geen zorgen te maken? Syndici An-Sofie Van de Steene en Kimmy Goubert trekken aan de alarmbel en pleiten voor (r)evolutie. “Avondvergaderingen zijn een doorn in het oog. Waarom kunnen we in Vlaanderen niet allemaal aan hetzelfde zeel trekken en ‘stop’ zeggen?” (CIB Info nr 82, Ewoud Hasenbos)

Minder avondvergaderingen! Meer digitalisering?

An-Sofie Van de Steene (Syndicus.gent) had vroeger een mooie job in de banksector, maar besloot op een bepaald moment om mee te stappen in de zaak van haar man. Vandaag heeft ze al heel wat jaren ervaring op de teller staan en bezit ze twee kantoren met een mooie gebouwenportefeuille in het Gentse. Kimmy Goubert (De Syndic) is juriste van opleiding en gaf les aan Kaho Sint-Lieven waar ze zich opwierp tot specialiste in mede-eigendom. Uiteindelijk was ze zodanig gebeten door de materie dat ze fulltime syndicus werd bij De Syndic, eerst in Gent en nadien ook in Dendermonde. Beide vrouwen staan nog altijd rotsvast achter hun carrièreswitch. “Iedere dag is anders”, steekt Van de Steene van wal. “Je hebt vergaderingen, expertises, werfvergaderingen, dakrenovaties, projecten, … Wat ik wel uit handen geef, is de boekhouding. Ik heb een hekel aan cijfers. Raar genoeg heb ik jarenlang in een bank gewerkt” (lacht). Goubert vindt naast het juridische en technische gedeelte ook het menselijke aspect interessant. “Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel verschillende soorten mensen er bestaan en hoe mensen op elkaar reageren.” Toch is het niet altijd rozengeur en maneschijn. “Ik heb beseft dat er ook heel veel onbeleefde mensen in appartementsgebouwen wonen”, zegt Goubert. “Je moet de eigenaars soms opvoeden. Zeker in de beginjaren van je carrière is het kwestie van bepaalde zaken niet persoonlijk op te vatten.”

›› Is dat de reden waarom heel wat nieuwe stagiairs zich enkel nog voor bemiddelingsactiviteiten inschrijven?
Van de Steene: “Daar ligt het probleem niet, denk ik. Ik heb het gevoel dat er in scholen een verkeerd beeld van het beroep geschetst wordt. ‘Met makelaardij kan je rijk worden, met syndicschap kan je je boterham verdienen.’ Dat is deels ook waar. Als syndicus kan je een stabiel inkomen vergaren, maar rijk ga je er niet van worden. Ik denk dat vooral de makelaardij overschat wordt.”

Goubert: “Er ontbreekt wat in het curriculum van de opleiding. Een syndicus moet van alle markten thuis zijn. Je moet kunnen boekhouden, juridisch en technisch geschoold zijn en je moet een vergadering kunnen leiden. Studenten die vandaag afstuderen, beschikken niet over al die vereisten.”

Van de Steene: “Je mag niet verwachten van de syndicus dat hij al deze aspecten tot in de puntjes beheerst. Eigenlijk moet hij vooral de juiste mensen aanduiden om bepaalde problemen op te lossen. Eigenaars verwachten soms te veel. Onlangs kwam ik in een gebouw in het kader van een dakrenovatie. De eigenaar was verwonderd dat ik niet zelf het lastenboek en de meetstaat ging opmaken.”

›› Heerst er ook in zekere mate een imagoprobleem?
Van de Steene: “Een opwaardering van het imago zou zeker welkom zijn. Ik kijk daarbij naar de beroepsfederaties om hierin het voortouw te nemen. Als er kosten zijn aan het gebouw denken sommigen nog vaak verkeerdelijk dat alle uitgaven in de handen van de syndicus belanden.”

Ik heb vroeger een fortuin aan babysites uitgegeven – An-Sofie Van de Steene

›› Begrijpen mede-eigenaars onvoldoende dat professionaliteit een prijs heeft?
Goubert: “De laatste jaren komen er almaar kosten bij. Is het niet in kader van dakrenovatie, dan zijn het wel de nieuwigheden met betrekking tot het reglement van interne orde. Daar kunnen wij helaas niks aan doen.”

Van de Steene: “Ik heb nog nooit commentaar gekregen op het feit dat er soms extra prestaties worden aangerekend. Eigenlijk valt dat goed mee. Het forfaitair bedrag dat we aanrekenen is volgens mij wel nog altijd te laag.”

›› Om terug te komen op de ‘falende’ opleiding: welke impact heeft dit op de zoektocht naar geschikte medewerkers?
Goubert: “Die zoektocht is een ramp. Er zijn kantoren die werken met boekhouders én technisch geschoolden om het takenpakket te verdelen, maar wij werken met all round dossierbeheerders. Zij moeten van A tot Z het gebouw beheren en de vergaderingen leiden. En die zijn dun gezaaid.”

Van de Steene: “Dat betekent natuurlijk veel avondwerk. Voor vrouwen kan dat al een struikelblok vormen.”

›› Is de factor ‘avondwerk’ een lastige in combinatie met een gezinsleven?
Van de Steene: “Ik heb vroeger fortuinen uitgegeven aan babysits. In de periode tussen februari en mei ben je drie tot vier avonden in de week niet voor je gezin beschikbaar. Ik kan me voorstellen dat iemand die niet zelfstandig is daarvoor geen babysit wil nemen.”

Goubert: “Het is zaak om goed af te stemmen met je partner. Ik heb jarenlang alle vergaderingen zelf geleid. Dat waren er 120 op jaarbasis. Dat is best veel, zeker als je partner ook in de branche zit.”

›› Zou minder of geen avondwerk het beroep aantrekkelijker maken?
Van de Steene: “Het lijkt me alleszins een van de belangrijkste struikelblokken. Nu gaat het nog in het begin van het seizoen, maar tegen mei en juni beginnen de vele avondvergaderingen echt door te wegen. Er moet een mentaliteitswijziging komen. Voor ons zijn zulke vergaderingen dagelijkse kost, eigenaars moeten slechts één keer per jaar opdagen. Eigenlijk zouden ze ook eens een dag of een halve dag verlof kunnen nemen.”

Goubert: “Eigenaars zijn zo niet. Als ze het gewend zijn om rond 19u te vergaderen en je durft de vergadering om 18u30 te plaatsen, dan staan ze al op hun achterste poten.”

Van de Steene: “Nochtans kan het in Brussel wel anders. Daar zijn avondvergaderingen niet te betalen. Eigenlijk is dat normaal. Maar hier in Vlaanderen durven we dat nog niet. In feite moeten we hier allemaal aan hetzelfde zeel trekken. Met de vergrijzing hebben we gelukkig het voordeel dat meer en meer gebouwen bewoond worden door gepensioneerden die liever ’s namiddags vergaderen in plaats van ’s avonds.”

Goubert: “Het zou gemakkelijker zijn om nieuwe mensen aan te trekken wetende dat ze overdag kunnen vergaderen en dat er nog volk op kantoor is als back-up. Nu moet ik altijd mee op pad, zeker het eerste half jaar. Op den duur is dat niet meer rendabel. We moeten dringend nadenken over het afschaffen van avondvergaderingen. De makelaardij gaat vooruit, maar de wereld van de syndicus blijft ter plaatse trappelen. Waarom niet digitaal vergaderen? Dat moet ook lukken.”

›› Bestaat er een toekomst voor digitale vergaderingen?
Goubert: “Zeker en vast, als er goed over nagedacht wordt. Meer en meer mensen verwachten transparantie. Ze willen een website waarop ze alles kunnen raadplegen. Geef ze een uitnodiging die ze na een bepaalde periode digitaal kunnen invullen. En laat de kantoren overdag gewoon open voor vragen.”

Van de Steene: “Persoonlijk vind ik het houden van algemene vergaderingen wel een must omdat je elkaar face-to-face ziet. Ik ken vele eigenaars bij naam en wil dat graag ook zo houden. Al neemt dat niet weg dat er meer gedigitaliseerd en efficiënter vergaderd moet worden.”

Goubert: “Ik denk dat bepaalde punten van een vergadering zeker gedigitaliseerd kunnen worden. En als het om ‘speciallekes’ gaat die veel geld kosten, zoals een dakrenovatie, dan kan daarvoor nog altijd een speciale algemene vergadering in het leven geroepen worden. Soms wordt er vergaderd om te vergaderen.”

Van de Steene: “In gebouwen waar er niets op de agenda staat, is dat inderdaad het geval. Maar dan nog vind ik het wel belangrijk dat je elkaar af en toe ziet. Ik ben natuurlijk een stukje ouder.”

Goubert: “Ik heb de indruk dat mensen steeds minder geïnteresseerd zijn in hun vergaderingen. Neem nu bijvoorbeeld hernieuwde algemene vergaderingen in kleine gebouwen. We hebben daar al hogere tarieven voor ingeroepen en toch zitten sommigen daar niet meer mee in. Een ander mag over hun centen beslissen.“

De zoektocht naar geschikte medewerkers is een ramp – Kimmy Goubert

››Wat maakt het beroep verder nog lastig?
Van de Steene: “Het feit dat je continu bereikbaar moet zijn. Ik slaap met mijn gsm. Wij hebben twee kantoren, waarvan eentje met drie en eentje met twee vennoten. Voor dringende zaken mogen ze mij gerust bellen. Maar als ze mij ’s nachts om halfvier bellen met hun ‘zatte botten’ omdat ze het sleutelgat niet vinden, word ik wel kwaad.”

Goubert: “De eerste jaren was het bij mij een gelijkaardig verhaal, maar op een bepaald moment heb ik ‘stop’ gezegd. Ik wil mijn weekends daar niet meer voor opofferen. Ik ben geen dokter.”

›› Hoe doe je dat dan?
Goubert: “Door te werken met externe permanentiesystemen. We hebben een secretaresse die alles opvangt. Die laat weten dat men tijdens de kantooruren moet terugbellen of kan zelf al eens helpen. Enkel bij hoogdringendheid worden we nog opgebeld tijdens het weekend.”

›› Mogen we besluiten dat digitalisering een belangrijke rol moet spelen in de toekomst van het beroep?
Van de Steene: “We zullen een inhaalbeweging moeten maken op het vlak van digitalisering en informatisering. Ons kantoor streeft naar de ultieme transparantie, waarbij iedereen alles kan consulteren.”

Goubert: “Dat zou de zaken alleszins vooruithelpen. Terwijl men vroeger je deur platliep voor het minste, zullen mensen in de toekomst minder snel geneigd zijn om binnen te stappen omdat ze alles kunnen terugvinden. En dat zal het beroep ook aantrekkelijker maken voor een nieuwe generatie afgestudeerden. Transparantie wordt het sleutelwoord.”


Om jouw ervaring op onze website zo gemakkelijk mogelijk te maken verwerkt Dewaele vastgoedgroep jouw gegevens en bewaart ze jouw voorkeuren. Zo kun je op elk moment de draad weer oppikken. Dewaele Vastgoedgroep maakt hierbij gebruik van cookies. Door op ‘Ik ga akkoord’ te klikken of gebruik te blijven maken van deze website en onze diensten, ga je akkoord met de privacy policy, die ook de cookie policy bevat. Wil je meer weten over cookies of hoe wij jou op sociale media gepersonaliseerde berichten kunnen sturen? Lees meer